Radio op TV met VOX visual radio
Q wil elke dag plezier, energie en een goed gevoel brengen in het leven van de luisteraar. Elke dag, 365 dagen per jaar, zetten zij de luisteraar centraal. Ze houden ervan om luisteraars te verrassen, te entertainen en te laten genieten. Hierdoor is Q-music in een periode van 10 jaar uitgegroeid tot het 3e radiostation van Nederland en de grootste commerciële radiozender van Vlaanderen.
Een van de bekendste evenementen van Q-music België is het Q-Beach House waarbij de DJ’s jaarlijks gedurende de zomermaanden radio maken vanaf het strand in Oostende. Q-music wil dit event graag in zijn geheel live uitzenden op TV en via haar website, maar zonder dat hier fulltime een productieteam bij betrokken moet te zijn.
Geboden oplossing
Met behulp van het door Burst Video ontwikkelde VOX voor ‘visual radio’ is Q-music instaat volledig geautomatiseerd dynamische video uitzendingen te produceren. VOX schakelt tussen de camera’s op basis van het inkomende microfoon geluid in combinatie met vooraf ingestelde macro’s. Ook titels, logo’s en twitterfeeds worden door VOX op gezette tijden in beeld gebracht.
Voor de aansturing en bediening van de meer dan 25 PTZ camera posities maakt Q-music gebruik van een Broadcast Pix videoswitcher die wordt aangestuurd door de VOX visual radio module.
Meerwaarde
VOX stelt Q-music instaat jaarlijks ruim 800 uur TV uit te zenden vanuit het Beach House zonder dat hier een operator aan te pas komt. Met 2.2 miljoen kijkers en luisteraars (en 260.000 bezoekers) geeft dit Q-music veel extra exposure zonder dat hier hoge personeelskosten tegenover staan.
Het grote succes van de TV uitzendingen vanuit het Q-Beach House heeft Q-music doen besluiten dezelfde techniek ook in te zetten in haar vaste radiostudio’s. Broadcast Pix en VOX zijn daarom tegenwoordig ook te vinden in de studio’s in Vilvoorde en Amsterdam van waaruit het Q-music nu 24 uur per dag helpt met het automatiseren van visual radio.